keskiviikko 7. lokakuuta 2009

HELSINKI: hullutusta

Se on näköjään yksi varmimmista syksyn merkeistä pääkaupungissa, kun suuri joukko ihmisiä juoksee paikasta toiseen keltaiset muovikassit käsissä. Voisi sanoa, että oikein eräänlaista tilataidetta omassa lajissaan.
Kyseessähän on tietysti erään kauppajätin vuotuinen tapahtuma, jossa asiakkaita houkutellaan monenlaisilla tarjouksilla ostoksille. Se, mikä saa yleisömassat liikkumaan runsaslukuisina on kauppiaan keksimä kikka laittaa osa tuotteista tarjoukseen vain yhden päivän ajalle ja täydentää tarjontaa vielä viimehetken tarjouksilla, jotka ilmoitetaan vain itse kaupassa. Eli ken houkutukseen tarttuu on mentävä kiltisti muiden mukana.
Tarjouslehdyköitä tutkiessa tuntuu siltä, että kuinkahan moni on oikeasti vertaillut tuotteita ja hintoja ennen ostopäätöstä, koska monissa tuotteissa tuo alennus on erittäin marginaalinen, lähes olematon. Toki juuri niitä sisäänheittotuotteitakin löytyy tarjonnasta - eri asia sitten sattuuko juuri ko. tuotetta tarvitsemaan, vai meneekö ns. joukkohysterian mukana ja ostaa.
Mielenkiintoista tuo "kauppapsykologia", eiköstä vaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Keväänkorvalla

Mustola, vko 13 / 2024  Pääsiäispyhien aattona näytti kevät saaneen kunnon harppauksen eteenpäin. Lämpötilat nousivat hetkessä toiselle kymm...